آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که خود کلمه‌ی سررسید به چه معناست؟ اصلا چرا زمانی‌که قسط داریم و مدام نگران این هستیم که سررسید قسط ما به عقب نیفتد می‌گوییم سررسید قسط ام چه زمانی است؟ تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا وقتی وامی از بانک می‌گیریم نمی‌گوییم زمان پرداخت وام، به‌جایش می‌گوییم سررسید بانکی؟! خُب اگر تا به‌حال به فکرتان نرسیده، ما جای شما فکر کردیم!
اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم، موعد پرداخت یک بدهی یا زمان انجام یک مطالبه را “سررسید” می‌گویند؛ یعنی زمان پرداخت سررسیده است! اصلا شروع کاربرد این کلمه از معاملات تجاری شروع شد و کم‌کم دفترهایی که تمام ۳۶۵ روز سال در آن ذکر شده بود و جایی برای یادداشت معاملات تجاری داشت، سررسید نامیده شد.
به‌مرور زمان مردم از این دفتر دقیق یا همان سررسید خوششان آمد و از آن برای یادداشت کارهای روز‌مره‌شان هم استفاده کردند. جالب این است که هر چه زمان گذشت چیزهای دیگری هم به آن اضافه شد؛ مثلا مناسب‌های مهم سال، که یادشان نرود فلان اسطوره‌ی مهم زندگی‌شان چه روزی به دنیا آمده است یا بَهمان فرد دانشمند، چه تاریخی پا به‌روی کره‌‌ی ماه گذاشته!

انواع سررسید
حالا که اطلاعاتتان در مود کلمه‌ی سررسید کامل شد، گروه ققنوس به معرفی انواع سررسید و ویژگی‌های مختلف آن برای شما می‌پردازد.

قطع سررسید یا قطع سالنامه

سررسید که گاهی اوقات سالنامه نامیده می‌شود، دراندازه‌های مختلف طراحی می‌شود که اصطلاح به آن قَطع سررسید یا قطع سالنامه می‌گویند. اگر به لحاظ اندازه بخواهیم یک سالنامه یا سررسید را بررسی کنیم، باید بگوییم که از بزرگترین اندازه با نام سررسید وزیری در ابعاد ۱۷ * ۲۴ سانتی‌متر شروع می‌شود. قطع وزیری، رقعی، اروپایی، خشتی، پالتویی و پالتویی کوچک به ترتیب اندازه‌های مختلف سررسید از بزرگ به کوچک هستند. البته باید اشاره کنیم که کوچکترین آن که پالتویی کوچک است ابعادی در حدود ۱۲ * ۱۷ سانتی‌متر دارد که به‌راحتی در جیب یا کیف‌تان جا می‌شود.

صحافی سررسید یا صحافی سالنامه

وقتی می‌خواهید سررسیدی بخرید، به صحافی آن حتما دقت کنید. اما صحافی سررسید چیست؟ به کنار یکدیگر گذاشتن کاغذهای سررسید یا سالنامه با استفاده از چسب و دوخت، صحافی می‌گویند. این روش اگر با کیفیت خوبی اجرا شود، از دوام بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از کتاب های نفیس و قطور را هم با این روش صحافی می‌کنند. البته نوع دیگری از صحافی هست که با استفاده از فنر انجام می‌شود. در صحافی فنر، کاغذهای سالنامه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و از یک طرف پانچ می‌شوند سپس یک فنر از نقاط پانچ، کاغذ و جلد سررسید را کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

جلد سررسید یا جلد سالنامه

برای سالنامه‌ یا سررسید می‌توان جلدهای متنوعی در نظر گرفت. این موضوع به این بستگی دارد که شما چه‌قدر بخواهید هزینه کنید و اینکه کیفیت سررسید چه‌قدر برایتان اهمیت داشته باشد. بهترین جلد برای سالنامه یا سررسید، ترمو است که قیمت بالاتری نسبت به بقیه‌ی مدل‌ها دارد اما ماندگاری آن بیشتر است. مدل بعدی جلد گالینگور است. جلد گالینگور پوششی از جنس پی وی سی است که بر روی یک لایه کاغذ لمینت می‌شود. این جنس دارای مقاومت پایین‌تری نسبت به دیگر جنس‌ها است اما به مراتب ارزان‌تر است و تنوع طرح و رنگ خیلی بالایی دارد.
مدل بعدی جلد سلفون است. ویژگی اصلی این جلد این است که می توان هر نوع طرح را به صورت رنگی روی آن چاپ کرد و به عنوان جلد سالنامه مورد استفاده قرار داد. یکی دیگر از انواع جلدها جلد چرم مصنوعی است. جلد چرم مصنوعی بسیار شبیه چرم طبیعی است اما قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به چرم طبیعی دارد. تنوع رنگ این محصول نسبت به چرم طبیعی بسیار بالاتر است. بهترین جنس برای سررسید، چرم طبیعی است. استفاده از جلد چرم طبیعی در تولید سالنامه در تیراژ انبوه بسیار به ندرت صورت می‌گیرد؛ علت آن قیمت بسیار بالای چرم طبیعی و دشواری عملیات تولید جلد با استفاده از آن است.

سررسید اختصاصی یا سالنامه سفارشی

اگر به‌عنوان یه مدیر یک شرکت برای کارمندانتان می‌خواهید سررسید تهیه کنید یا می‌خواهید برای تبلیغ شرکت‌تان سررسید هدیه دهید، به یک سررسید اختصاصی نیاز دارید. در طراحی سررسید سفارشی موارد مختلفی را باید در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، ابعاد، طرح روی جلد و داخل صفحات، رنگ تاریخ و نوشته‌ها، حک لوگوی برندتان روی جلد، استفاده از ترکیب‌بندی رنگ سازمانی روی جلد و داخل صفحات و کیفیت کاغذ از مواردی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.