رنگ سال ۲۰۱۸، PANTONE 18-3838 Ultra Violet توسط کمپانی بزرگ و مشهور پنتون (Pantone) که در آمریکا روی رنگ‌های محیط و محصولات کارخانه‌های بزرگ نظارت می‌کند، اعلام شد.
شرکت پنتون یا پانتون (به معنی همه رنگ‌ها) در شهر کارلستات نیوجرسی به خاطر تعیین رنگ هر سال شهرت جهانی پیدا کرده است. پنتون از سال ۲۰۰۰ تا کنون شروع به تعیین رنگی خاصی به عنوان رنگ سال کرده است که به سرعت این رنگ مورد توجه طراحان و صاحبان صنایع مد قرار می گیرد.

طراحان وب سایت و مدیا جهت استفاده رنگ سال ۲۰۱۸ HTML از کد ۶۵۴EA3 استفاده نمایید،
طراحان گرافیک برای کار چاپ از کد چهار رنگ C=76 M=75 Y=0 K=0استفاده نمایید.

بنفش ، رنگ سال ۲۰۱۸

رنگ بنفش یکی از سه رنگ ثانویه‌ای است که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به دست می‌آید و در واقع نه رنگ گرم است و نه سرد. رنگ بنفش اولین رنگ ثانویه‌ای است که توسط انسان ساخته شده است. رنگ بنفش به انگلیسی Violet به رنگ آبی نزدیک‌تر است. رنگ زرد به عنوان مکمل رنگ بنفش شناخته می‌شود.

بنفش یک رنگ زنانه است و به عنوان یک رنگ قدرتمند سلطنتی شناخته می‌شود؛ اغلب به عنوان نماد راز و رمز، سحر و جادو و ثروت می‌باشد و تداعی‌کننده متانت، فراوانی و آرامش در نظر گرفته می‌شود. رنگ بنفش روشن نماد عشق، فردیت، تخیل و رنگ بنفش تیره نماد غم و اندوه و بی‌اعتنایی می‌باشد.

چرا رنگ بنفش

رنگ بنفش به دلیل ایجاد حس و حالی روحانی می‌تواند برای استفاده در دکوراسیون دفاتر خانگی و فضاهایی که مختص یوگا و مدیتیشن هستند بسیار مناسب باشد. از آنجایی که این رنگ از ترکیب رنگ قرمز(رنگی پر از هیجان و انرژی) و رنگ آبی(رنگی پر از آرامش) ساخته شده است نوعی تعادل و تناسبی در ایجاد هردوی این حس‌ها در مخاطب ایجاد می‌کند، درواقع در عین حال که می‌تواند به شما آرامش و حسی روحانی ببخشد، می‌تواند نوعی انرژی و هیجان را هم در شما برانگیزد.

بعضی بخش‌های بودائیسم و هندوئیسم برای بدن قسمت‌هایی به عنوان مرکز انرژی قائل شده‌اند که به آنها چاکراه می‌گویند. این چاکراها از بالاترین قسمت بدن تا پایین آن وجود دارند که چاکراهای پایینی بیشتر مربوط به شرایط فیزیکی و چاکراهای بالایی مربوط به شرایط روحی ما هستند. اگر بخواهیم رابطه چاکراه‌ها با تاثیر رنگ بنفش را بیشتر بدانیم، چاکرایی که در فرق سر قرار دارد (چاکرای تارک) و بالاترین سطح چاکراها به حساب می‌آید با رنگ بنفش همراه بوده و نشان‌دهنده معنویت و روشن‌فکری، زیبایی درونی و بیرونی، آرامش و برکت است.

خواص روانی مثبت رنگ بنفش ، رنگ سال ۲۰۱۸ آگاهی معنوی، چشم نوازی، صحت، حقیقت و کیفیت است؛ خواص روانی منفی این رنگ هم درونگرایی، انحطاط، سرکوب و حقارت است. این رنگ دارای کوتاه‌ترین طول موج هست. بنفش بالاترین سطح آگاهی و تفکر در عرصه‌های معنوی را دارا است. این رنگ بسیار درون‌گرا است و تفکر را عمیق می‌کند.

این رنگ آخرین طول موجی هست که قبل از اشعه ماورا‌بنفش قابل مشاهده است و این ویژگی آن را با زمان و فضا و هستی مرتبط می‌کند.

بنفش، رنگ هماهنگی بین عقل و احساسات و هم چنین بین معنویات و مادیات است. کسانی که این رنگ را دوست دارند، افراد متفکر و تا حدی گوشه‌گیرند. آنان هم در سطح فردی و هم در سطح کلی‌تر، احساساتی عمیق دارند؛ مانند عشق به بشریت، حفاظت از محیط زیست و سلامت کره‌ی زمین. پوشیدن لباس‌های بنفش یا ارغوانی، در مقابل افراد بی‌خیال یا کسانی که توقعات بیش از حد دارند، یک سیستم دفاعی می‌باشد. از جنبه‌ی منفی، بودن دائمی در محیط بنفش یا ارغوانی می تواند اثر افسرده کننده داشته باشد، زیرا انرژی های آن، به قدری قوی ست که ذهن نمی‌تواند بار اضافی آن را تحمل کند. اگر کسی به مدت طولانی درمحیط بیش ازحد ارغوانی بوده باشد، می‌تواند با قرار گرفتن در محیط نارنجی و طلایی رنگ، بهبود یابد.