لوگو، هویت‌سازمانی و برندینگ سه موضوع متفاوت است که هرکدام با نقش منحصر به خودشان، تصویری از کسب‌و‌کار یا محصول شما را ارائه می‌دهند. به تازگی بحثی مرتبط با همین موضوع با عنوان «لوگوی شما برند شما نیست» صورت گرفته و با وجود این که این ادعا درست به نظر می‌رسد، گروه ققنوس هیچ دسته‌بندی واضحی که تفاوت بین برند، هویت سازمانی و لوگو را به روشنی نشان دهد برای شما ندیده است اما امیدوار است بتواند در این مقاله حق مطلب را به درستی ادا نماید.
برند چیست؟ تصویر و تمامیت یک شرکت را به نمایش می‌گذارد.
هویت‌سازمانی چیست؟ ابعاد مختلف بصری که بخشی از کل برند را شکل می‌دهد.
لوگو چیست؟ یک نشانه یا تصویر، که یک شرکت یا محصول را در ساده‌ترین حالت ممکن، معرفی می‌کند.
حال به جزئیات بیشتر در تعاریف، هر یک از این موضوعات می‌پردازیم.

بردندینگ

برندینگ، مبحث سنگینی است که گروه ققنوس به طور خلاصه در این مقاله به آن می‌پردازد. ما ناشران و کتاب‌های زیادی دیده‌ایم که بر روی مبحث برندینگ کار کرده و در مورد آن نوشته‌اند. اما به اختصار می‌توان گفت «برند» یک شرکت، خدمات یا محصولات آن به همراه «هویتی» است که توسط شناخت مخاطبین شکل گرفته است. در این صورت، باید به این نکته اشاره شود که طراح گرافیک نمی‌تواند یک برند را بسازد، و این کار تنها از دست مخاطبین آن برند بر می‌آید. یک طراح، اساس و بنیان برند را شکل می‌دهد.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند برند تنها شامل چند المان است؛ رنگ‌ها، فرم‌ها، لوگو، اسلوگان (شعار) و گاهی موسیقی نیز به آن اضافه می‌شود. اما حقیقت، پیچیده‌تر از این توصیف است. شاید بهتر باشد بگوییم یک برند، «تصویر یک شرکت» است.
اساس ایده‌ی «تصویر یک شرکت را نشان دادن» از این واقعیت نشأت می‌گیرد که تمام فعالیت‌های شرکت، همه‌ی متعلقات آن و هر آن‌چه تولید می‌کند بر کیفیت و اهداف شرکت تاثیر مستقیم می‌گذارد و استحکام این تصویر را، خود شرکت، گردانندگان آن، باورها و اهداف آن، تضمین می‌کنند. بنابراین تصویر یک شرکت تنها در رنگ، فونت، لوگو و یک اسلوگان تعریف نمی‌شود.
برای مثال به شرکت معروف آی‌تی «اپل» نگاهی می‌اندازیم. شرکت اپل یک فرهنگ سازمانی، با تاکید برروی اخلاق و انسانیت را برنامه‌ریزی کرده که بر پایه‌ی فعالیت‌های داوطلبانه، حمایت از کارهای خیرخواهانه و حضور در جامعه استوار است. این ارزش‌گذاری‌های شرکت است که تمام فعالیت‌های آن، از تبلیغات و محصولات مبتکرانه تا خدمات مشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اپل برندی است که ارتباط احساسی عمیق و قوی با مردم برقرار کرده است. زمانی که مردم محصولات اپل را خریداری یا از خدمات آن استفاده می‌کنند، احساس می‌کنند بخشی از این برند هستند (گویی به یک خانواده‌ی بزرگ تعلق دارند). همین ارتباط حسی است که برند اپل را تشکیل داده است نه محصولات و لوگوی آنها.

طراحی هویت سازمانی

بخش بسیار بزرگ و مهم از یک «برند» یا «تصویر شرکت»، هویت آن است. در بیشتر مواقع طراحی هویت سازمانی به شکل یک مجموعه با قواعد خاص مورد استفاده در شرکت، صورت می‌پذیرد. این قواعد که هویت سازمان را تشکیل می‌دهند تعیین‌کننده چگونگی استفاده از رنگ مشخص شده، فونت‌، لی‌اوت و … هستند. همین قواعد انسجام هویت سازمان را حفظ می‌کنند تا کلیت برند قابل شناسایی باشد.
هویت سازمانی یک شرکت از المان‌های بصری مختلفی تشکیل می‌شود:

  • لوگو (نشانه‌ای از کل برند و هویت آن)
  • اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت و …)
  • ضمیمه‌های تبلیغاتی (تراکت، بروشور، کتاب‌، وب سایت‌ و …)
  • محصولات و بسته‌بندی (محصولاتی که به فروش می‌رسند و بسته‌بندی آن‌ها)
  • طراحی لباس (فرم/پوشش کارکنان)
  • پیام‌ها و فعالیت‌ها (پیام‌هایی که به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند)

و هر عنصر بصری که معرف شرکت باشد که ترکیب این ها هویتی را می‌سازد که وظیفه‌ی حمایت از برند را بر عهده دارد.

لوگو

لوگو؛ هویت و برند است که در یک علامت شاخص خلاصه شده است. این علامت در واقع نماد و نشانه شرکت است. برای این که لوگو را بشناسیم، ابتدا باید از کارکرد آن آگاه باشیم. وظیفه لوگو، معرفی‌کردن شرکت یا محصول با استفاده از یک علامت، نماد، یا نشانه است و وظیفه‌ی لوگو به فروش رساندن محصول یا توصیف‌کردن یک شرکت نیست. لوگو معنای خود را از آن چه که نماد آن هستند می‌گیرند، نه از چیز دیگری. لوگوها برای معرفی هستند، نه برای توضیح و تفسیر و به طور خلاصه می‌توان گفت معنای یک لوگو از ظاهر آن اهمیت بیشتری دارد.
برای درک بهتر، کافی است به لوگوها مثل انسان‌ها بنگرید. ما انسان‌ها ترجیح می‌دهیم ما را به نام خودمان صدا کنند تا این که با عباراتی گیج‌کننده توصیف شویم. لوگو هم به همین صورت است، و نیازی نیست که کسب‌و‌کار مورد نظر را توضیح دهد، کافی است آن را به نحوی شایسته و به‌یاد ماندنی در ذهن مخاطب ثبت کند.
مهم است که بدانید، یک لوگو زمانی کار خود را به انجام می‌رساند که شناخته شده و به چشم آشنا باشد، درست به همان سیستمی که ثبت‌نام افراد برای شناسایی آن‌ها، در ذهن صورت می‌گیرد. به طور خلاصه و کامل می‌توان گفت یک لوگو، کسب‌و‌کار مورد نظر را به ساده‌ترین صورت ممکن معرفی می‌نماید.